“In Roden heb je een heel mooi publiek”

RODEN – De hele maand oktober viert ’t Vishuys in Roden haar tienjarig bestaan. Eigenaar Mark Kooistra wil daarmee zijn klanten bedanken. Die kunnen mooie prijzen winnen, lekkere dingen proeven en voor mooie messen sparen. “Want zonder die klant in de afgelopen tien jaar was dit feest natuurlijk niet mogelijk geweest”, zegt Mark. “Het heeft me echt verrast hoeveel vaste klanten we hebben gekregen. En daar wil ik graag wat voor terug doen.”

Een Fries met zijn voeten in het Drentse zand; Mark voelt zich in Roden wonderwel thuis. Toen hij in 2003 uit een gezamenlijk viszaak in Lemmer stapte, viel zijn oog al snel op dit dorp. “Ik woonde toen in Gorredijk en heb gewoon een cirkel van dertig minuten rijden getrokken. In Roden lagen destijds plannen klaar, waaruit bleek dat een viszaak nog miste in het winkelbestand.” Mark had al snel een goed gevoel bij Roden. “Het is een redelijke grote plaats met een groot verzorgingsgebied. Weet je, de sfeer in het dorp trekt me ook gewoon. Ik heb ook in andere plaatsen gekeken, maar dat zag ik niet zitten. Hier heb je een heel mooi publiek.”

Desondanks waren de eerste stappen spannend. “Wat moet je verwachten? Ik heb in de supermarkt gekeken: ligt er überhaupt vis in de karretjes? Ik heb heel wat kopjes koffie bij Van Esch gedronken: doen de mensen dat ook? De zaak was nog casco en dus helemaal in te delen. Een groot pluspunt vind ik nu dat mensen hier rustig kunnen zitten. Toch is dat ook afwachten of men daar behoefte aan heeft. Het bleek een schot in de roos.” Net als zijn wekelijkse advertentie in deze krant. “Ik heb zo echt een platform gekregen voor mijn producten en recepten. Sommige mensen knippen deze zelfs uit, geven ze cijfers of maken er boekjes van. Mijn hele assortiment staat zo in the picture.”

In dit assortiment vindt men altijd verse vis. “Ik krijg vier à vijf keer per week verse vis aangeleverd. We houden zoveel mogelijk rekening met wat het aanbod van het seizoen is. Ik merk dat ook klanten daar steeds meer mee bezig zijn. Dat bewustzijn wil ik graag stimuleren.”

Wensen zijn er altijd nog wel. “Het kriebelt als ondernemer altijd. Het is een uitdaging de 100 m2 die we hebben zo goed mogelijk te benutten en te blijven vernieuwen. Ik ben wel hartstikke blij met onze nieuwe buren”, vervolgt Mark. “Hier kijk je toch tegen de achterkant van veel zaken aan; straks als de Rima hier ook een ingang heeft, komt er weer meer leven. En ja, mochten ze ooit nog met de Albertsbaan bezig gaan, dan zou dat helemaal fantastisch zijn. Dat we als kleine speciaalzaken zo bij elkaar zitten, is echt mooi”, vindt Mark. “De mensen komen vaak als laatste bij mij binnen en dan zie ik al wel een tasje van een andere verszaak in de handen. Weet je, je vist allemaal in dezelfde vijver.” Elkaar versterken is één van de doelstellingen die de jubilerende visboer zichzelf altijd weer stelt. “Ik heb in die tien jaar telkens naar de verbinding gezocht met collega-ondernemers. Dat heeft geresulteerd in de jaarlijkse haringparty, waarmee we een goed doel in de gemeente Noordenveld ondersteunen. Met het winkelcentrum organiseren we ook per seizoen ‘the Experience’ en nemen we nu grote cateringopdrachten aan. Dat zijn ontwikkelingen waar ik trots op ben. En nu te merken dat veel collega-ondernemers vrijwillig prijzen beschikbaar stellen voor mijn jubileum, is natuurlijk helemaal geweldig.”

Het jubileum wordt heel oktober gevierd en is vooral gericht op de klant. “Het heeft me de afgelopen tien jaren vooral verrast wat voor klantenkring we hebben opgebouwd. Veel mensen spreek ik nu al jaren. Ik sta hier vaak haring schoon te maken en dan komen velen even bij me staan voor een praatje. We hebben een hele leuke klantenkring”, sluit hij tevreden af. Naast wekelijks scherpe aanbiedingen, organiseert Mark vier weken lang op de vrijdag en zaterdag in oktober proeverijen. Elke betalende klant kan mee doen aan een verloting en met een stempelkaart kan er gespaard worden voor mooie fileermessen. Kinderen kunnen meedoen aan een kleurplaatwedstrijd. De oudere jeugd wordt gevraagd hun mooiste en lekkerste visrecept in te sturen en zo mee te dingen naar mooie prijzen. Meer weten? Stap even binnen, want Mark en zijn team zijn altijd in voor een praatje.